تولید دانش‌بنیان و مقاوم‌سازی اقتصاد

پیشرفت‌های فناوری که از همگرایی و ارتباط دانشگاه‌ها و نهادهای تحقیقاتی مختلف با مراکز تحقیقاتی موسسه حاصل می‌شود، به بنگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی منتقل می‌شود و این موتور محرک مراکز صنعتی در کشور را به حرکت درمی‌آورد.


گفت‌وگو با دکتر شین سانگ هی۱| کارشناس ارشد موسسۀ فناوری شهری کره جنوبی۲ (مصاحبه‌کننده: احسان ولدان)
1396/2/9
تعداد بازدید:
در حاشیهٔ نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری با یک شرکت دانش‌بنیان کره‌ای مواجه شدیم که مدل آن در ارتقاء فناوری‌های مورداستفاده در توسعهٔ زیرساخت‌ها می‌توانست دلالت‌هایی برای دانش‌بنیان شدن طراحی و توسعهٔ زیرساخت‌ها در اقتصاد ملی ما داشته باشد. به‌علاوه طراحی نظامی خاص جهت پیشبرد فناوری‌های استراتژیک و هماهنگی و همگرایی فعالیت‌های تحقیقاتی، از ویژگی‌های مدل این موسسه است که به امکان تحقق تولید دانش‌بنیان کمک می‌کند. از همین رو بر آن شدیم در گفتگویی که در ادامه شرح آن می‌آید، به بررسی تجربیات این موسسهٔ دانش‌بنیان پرداخته و توضیحات مختصری در رابطه با دلالت‌های آن برای اقتصاد دانش‌بنیان ارائه دهیم.

 اگر ممکن است رسالت و هدف اصلی موسسهٔ خود در کشور کرهٔ جنوبی را بیان فرمایید؟

موسسه KICT به توسعه و پیشرفت صنعت ساختمان کره یاری می‌رساند، کیفیت استانداردهای زندگی را ارتقا می‌بخشد و به رشد اقتصاد ملی کمک می‌کند و هم‌چنین رفاه اجتماعی را بهبود می‌بخشد. درواقع این موسسه فناوری‌های اساسی و پایه در رابطه با زمین، زیرساخت‌ها و ساخت‌وساز را ارتقا می‌دهد.

چشم‌انداز این موسسه تبدیل‌شدن به یک نهاد جهانی تحقیق و توسعه است که در تحقق اقتصادی خلاق پیشرو باشد. در این راستا یک هدف مدیریتی کلی تعریف می‌شود که همان تنظیم نظام پژوهشی سیستمیک برای هم‌گرایی و همکاری تحقیق و توسعه در حوزه‌های مرتبط است به‌نحوی‌که به ایجاد ثروت منتهی شود. برای دستیابی به این هدف کلی سه هدف میانی طراحی شده است که عبارت‌اند از: اول، توجه و حفظ 10 فناوری پیشرو جهانی در زمینهٔ زمین و ساخت. دوم، هزینه کردن 15 درصد از منابع حمایتی دولت در همگرایی بخش‌های مختلف در زمینهٔ تحقیق و توسعه در سطح ملی و سوم، تأسیس یک مرکز نوآوری خلاق اقتصادی در زمینهٔ ساخت که پیشروی فناورانه در صنعت ساخت داشته باشد.

برای تحقق این اهداف نیز موسسه راهبردهایی جهت ارتقا تعریف کرده است. اول تقویت KICT از طریق پرورش استعدادها در سطح جهانی، تهیه نظام تحقیق سیستمیک جهت همگرایی و همکاری ملی، شناسایی موقعیت‌های تحقیقاتی کوچک اما قوی. دوم، گسترش ارتباطات در سطح داخلی و خارجی، تعریف گره‌های همکاری بین دانشگاه، مؤسسات تجاری، مؤسسات تحقیقاتی و دولت و هم‌چنین توسعهٔ فناوری‌هایی که بر حل مشکلات تمرکز دارند. سوم، توسعهٔ شبکه‌ای جهانی و پرورش هر یک از مراکز تحقیقاتی KICT به‌عنوان بهترین مراکز تحقیقات جهانی در زمینهٔ موردنظر.

حال با توجه به اهداف مذکور چه کارکردهایی برای موسسه دانش‌بنیان KICT تعریف شده است؟

به‌عنوان اولین و مهم‌ترین کارکرد بایستی به تحقیق و توسعه اشاره کنم. در این زمینه فعالیت‌های زیر صورت می‌گیرد: اجرا و به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته در زمینهٔ تسهیلات زیرساختی اقتصاد ملی یکی از عرصه‌های تحقیق و توسعه است. به این معنا که فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای اقتصاد کشور مانند راه‌ها و حمل‌ونقل، تأسیسات آب و برق، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیازمند فناوری‌های پیشرفته‌ای است که لازم است دائماً بهبود یابد. علاوه بر این تحقیق و توسعه در زمینهٔ تکنولوژی‌های پاسخ‌دهنده به حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله نیز از کارکردهای دیگر این موسسه است. و در آخر نیز بایستی به فناوری‌های به‌کاررفته در زمینهٔ ساخت و هم‌چنین مواد پیشرفته‌ای که در ساخت و ساز مورد استفاده واقع می‌شود اشاره کنیم.

دومین کارکرد موسسه در زمینهٔ سیاست‌گذاری و حمایت و پشتیبانی از فناوری و پیشرفت‌های آن است. در این رابطه بخش تحقیق و توسعهٔ موسسه با دولت، بخش خصوصی، شرکت‌های چندملیتی و سازمان‌های غیردولتی همکاری می‌کند. هم‌چنین فناوری‌های مختلف که دولت یا بخش خصوصی نسبت به آن‌ها مأموریت دارد را اجرا و پیاده سازی می‌کند. نکتهٔ بسیار مهم دیگر در کارکرد موسسه انتقال فناوری‌های مرتبط حوزهٔ زیرساخت‌ها، همکاری و حمایت از صنایع مرتبط شامل مؤسسات و شرکت‌های متوسط و کوچک است. توضیح اینکه تحقیق و توسعه در زمینه‌های فعالیت این موسسه منجر به پیشرفت‌های فناوری می‌گردد، در نتیجه موسسه اقدام به انتقال فناوری‌های مذکور به صنایع مرتبط کرده و در این زمینه با آن‌ها به همکاری می‌کند. از دیگر کارکردهای این موسسه پرورش نیروهای انسانی با مهارت بالا در حوزه‌های پایه، تنظیم سیاست‌های فناوری در حوزهٔ زمین و ساخت و حمایت از پروژه‌های کلان ملی است. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت KICT به سیاست‌گذاری و حمایت در حوزهٔ فناوری‌های مرتبط نیز می‌پردازد.

و در نهایت سومین کارکرد موسسه در ارائهٔ اعتبارنامه و گواهی کیفیت به پروژه‌های ساخت، تجهیزات و مواد اولیه و طراحی است. در این راستا موسسه به ارزیابی، آزمایش و ارائهٔ گواهی می‌پردازد.

زمینه‌های تحقیقاتی و فعالیت یا به عبارت دیگر مراکز تحقیقاتی مربوط به موسسه چه می‌باشد؟

مراکز تحقیقاتی که هم‌اکنون مشغول به فعالیت هستند عبارت‌اند از: مرکز تحقیقات ساخت، مرکز تحقیقات راه و حمل‌ونقل، مرکز تحقیقات مهندسی ساختار، مرکز تحقیقات مهندسی ژئوتکنیک، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات، مرکز تحقیقات محیط زیست، مرکز تحقیقات راهبرد خلاق و مرکز تحقیقات شهری و ساخت و ساز

منابع بودجهٔ موسسه از کجا تأمین می‌شود؟

38.2 درصد از منابع ما کمک مستقیم دولت است و 30.5 درصد تحقیقات بخش عمومی است. 20.4 درصد مربوط به بودجهٔ تحقیق و توسعهٔ ملی است و تنها 3.1 درصد مربوط به بخش خصوصی است. درنهایت7.8 درصد نیز از دیگر منابع تأمین می‌شود.

از آنجا که موضوع نشریه ما در زمینهٔ پدافند و دفاع اقتصادی در مقابل تهدیدات است، نقش فعالیت‌های تحقیق و توسعهٔ موسسه خود را در این رابطه بیان کنید؟

کارکردهای موسسه در زمینه‌های فناوری بیشتر در زمینه‌های راهبردی و زیرساختی است که توسعهٔ این زمینه‌ها به عنوان پیش‌شرط توسعهٔ اقتصادی لازم است. اما اگر چنانچه اعتقاد به این داشته باشیم که رشد اقتصادی جز از طریق رشد علمی و فناوری ممکن نیست لازم است به فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهش‌های فناوری هماهنگ و همگرایی بین نهادها و مراکز مرتبط در سطح ملی صورت گیرد. نکتهٔ مهم دیگر در این رابطه این است که تحقیقات بنیادین و پیشرو بودن در زمینهٔ فناوری از سمت بخش خصوصی امکان تحقق ندارد، این امر هم به دلایل انگیزشی است و هم به دلیل عدم توانایی در تأمین مالی رخ می‌دهد. بخش عمدهٔ بودجهٔ موسسه KICT از بخش عمومی و دولتی تأمین می‌گردد. پیشرفت‌های فناوری که از همگرایی و ارتباط دانشگاه‌ها و نهادهای تحقیقاتی مختلف با مراکز تحقیقاتی موسسه حاصل می‌شود، به بنگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی منتقل می‌شود و این موتور محرک مراکز صنعتی در کشور را به حرکت درمی‌آورد. بنابراین اقتصاد ملی زمانی ارتقا می‌یابد که مدلی برای پیشرفت فناوری خود داشته باشد و این موسسه در پی تحقق این مدل بوده است. از سوی دیگر در انتخاب زمینه‌های فناوری به این نکته دقت شده است که فناوری‌های راهبردی و استراتژیک که اقتصاد ملی تکیهٔ بیشتری بر آن‌ها دارد گزینش شود به عنوان مثال فناوری‌هایی که در پاسخ به حوادث طبیعی رخ می‌دهد هم اهمیت راهبردی دارد هم قابل‌استفاده در خوشه‌های صنعتی بسیاری هستند.

--------------------------

پدافند اقتصادی، ش 20، تیر ماه 1395، صص 22-23


مطالب پربازدید
را ببینید یا به فهرست بازگردید.